Elektromos szervó hiba – milyen jelekre figyeljünk?

Az elektromos szervókormány (EPS) rendszerek mára szinte alapvető felszereltségnek számítanak a modern járművekben. Ennek az egyik legfontosabb előnye, hogy pontosabb és könnyebben karbantartható, mint a hagyományos hidraulikus kormányrendszerek. Azonban, mint minden elektromos eszköz, a szervokormány sem mentes a meghibásodásoktól. Autótulajdonosként kardinális, hogy felismerjük az elektromos szervó hibák leggyakoribb jeleit, és pontosan tudjuk mely tünetekre érdemes figyelni annak érdekében, hogy elkerülhessük a komolyabb meghibásodásokat.

Az elektromos szervó rendszer alapvető felépítése

Az elektromos kormánymű egy komplex rendszer, amelyben a szervókormány, a kormányszög jeladó, az elektromos motor, és az elektronika összehangoltan működik annak érdekében, hogy megfelelő kormánymű támogatást nyújtson a vezetőnek. A rendszer kormányoszlopa alatt elhelyezkedik egy elektromos szervószivattyú, amely a vezérlést biztosítja a kormánykerék mozgatásához. 

Egy ilyen rendszer különböző érzékelőkkel és jeladókkal van felszerelve, amelyek folyamatosan figyelik a kormány mozgását, helyzetét, a jármű sebességét és a kormánymű szögét. Ezeknek a kiegészítőknek a hibái ugyanakkor komoly problémákhoz vezethetnek, ezek pedig akár balesetveszélyes szituációkat is okozhatnak. 

A leggyakoribb elektromos szervó hibák

Rásegítés hiánya – Az egyik leggyakoribb jel az, amikor a szervókormány hirtelen nehezebben mozdul. Ez gyakran a szervószivattyú meghibásodására, a szervóolaj alacsony szintjére vagy a kormányszög jeladó hibáira vezethető vissza. Az EPS rendszerek ugyan kevésbé szorulnak rendszeres szervó olaj cserére, mint a hidraulikus rendszerek, de egyes modellekben, például a Peugeot 206 és a Skoda Fabia esetében még mindig fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük (illetve ellenőriztessük) az olaj állapotát és szintjét.

Kormányszög jeladó hiba – Az elektromos kormányoszlop problémái vibrációt okozhatnak a kormánykerékben, amely különösen gyorsításkor, valamint kanyarodáskor jelentkezik. Ez a jelenség gyakran a kormányszög jeladó kalibrálásának vagy az EPS rendszer szervószivattyújának hibájára utal.

Fogasléc problémák – Ha a kormánymű furcsa zajokat kezd kiadni, akkor valószínűleg mechanikai probléma van a fogasléc, illetve a rendszer egyéb belső alkatrészei között. Ezek a hangok rendszerint a kormánymű hiba jelei, és ilyenkor mindenképpen szükséges a szervizbe vinni az autót egy alapos átvizsgálásra, illetve a kormánymű felújítására.

Eltolódó kormányhelyzet – Ha a kormány nem középre tér vissza egyenes haladás után, akkor valószínűleg rossz a kormánymű beállítás vagy a szervo elektromos motorja hibásodott meg. Ez a jelenség különösen a VW, az Opel, illetve egyes Peugeot modellek esetében fordulhat elő gyakrabban, ezek ugyanis érzékenyebbek a kormányoszlop problémáira.

Hirtelen megszűnő szervó támogatás – Az EPS rendszerek egyik legriasztóbb hibája, amikor a szervótámogatás váratlanul, egyik pillanatról a másikra megszűnik. Ez főként az elektrohidraulikus szervókormány esetében fordulhat elő, mivel ezeknél az elektromos és hidraulikus elemek egyaránt jelen vannak. Ilyen konstrukciók találhatók például a Fiat Puntokban és a Citroen C3-ban is. Fontos szem előtt tartanunk, hogy ha ilyen tünetet tapasztalatunk, akkor azonnal cselekedni kell, ilyenkor a javítás nem halogatható. Ugyanez a helyzet akkor is, ha már nagyon nagy a kormány holtjáték. Ilyenkor a kormánymű felújítás, illetve a szerkezet cseréje jelenti a megoldást. 

Hogyan előzhetjük meg az elektromos szervó hiba megjelenését?

A legtöbb elektromos szervó hiba megelőzhető a rendszer rendszeres karbantartásával és időszakos vizsgálatával. Noha kevesen fektetnek rá kellő figyelmet, bizony fontos lenne a rendszeres szerviz, ahol a szakemberek alaposan ellenőrzik a szervókormány működését, a szervóolaj szintjét és az érzékelőket, jeladókat.

Ez már csak azért is ajánlott, mert az EPS rendszerek javítása költséges lehet, így a megelőző lépések megtétele mindenképpen tanácsos. 

Szervókormány javítás – bízzuk profikra a feladatot

Jól látszik tehát, hogy az elektromos szervó hibák széles skálájával találhatjuk szembe magunkat, ezek egy része pedig komoly vezetési problémákat is okozhat. Az időben észlelt meghibásodások gyors javítása azonban hozzájárul a hosszú távú és biztonságos járműhasználathoz. 

A megfelelő alkatrész kiválasztása, a szervó tömítő adalék alkalmazása és a kormányszervó szivattyú javítás időben történő elvégzése mind hozzájárulnak ahhoz, hogy megbízhatóbb legyen az EPS rendszer, így csökkentve a kormányzás közben fellépő zavarokat.

Ugyanakkor az elektromos kormányszervó felújítás egy összetett, és széleskörű tapasztalatot kívánó művelet. Házilag épp ezért nem is szabad kísérletezni vele, hiszen laikusként gyakran még azt sem tudjuk pontosan, milyen olaj kell a szervóba, a bonyolultabb javításokról nem is szólva. 

Amennyiben vezetés közben rendellenességeket tapasztal, vegye fel velünk a kapcsolatot, szakembereink pedig villámgyorsan megoldják a felmerülő problémákat.